Casper Steinmann - Årets underviser på Institut for Kemi og Biovidenskab 2022

Lagt online: 07.07.2022

Stort tillykke til Casper Steinmann, der modtager prisen som Årets Underviser 2022 på Institut for Kemi og Biovidenskab. Med prisen anerkendes Casper for sit smittende humør, tålmodighed og evige villighed til altid at deltage i øjenhøjde med de studerende. Samtidigt gives der udtryk for den stigende vigtighed af Caspers forsknings- og undervisningsområde.

Casper Steinmann - Årets underviser på Institut for Kemi og Biovidenskab 2022

Lagt online: 07.07.2022

Prisen for Årets Underviser på Institut for Kemi og Biovidenskab går i år Casper Steinmann, Sektion for Kemi- og Ingeniørvidenskab. Med prisen anerkendes Caspers ekstraordinære indsats for at skabe engageret og nærværende undervisning af høj kvalitet og med en god portion humor – hvor han altid gør en ekstra indsats for at formidle selv de sværeste fagområder på en forståelig og relaterbar måde.

- ”Casper fører en alternativ undervisningsstil, hvor der er sat fokus på opgaveregningen. Som udgangspunkt starter undervisningsgangene med en video, som ses hjemmefra, som komprimeret fortæller det pensum, der anvendes på dagen. Til forelæsningen er der fokus på gruppevis opgaveregning, hvor Casper gør en dyd ud af at få diskuteret opgaverne med de studerende, så alle får det i hænderne. Undervejs i opgaveregningen inddrages alle grupperne i en samlet diskussion, hvor de studerendes erfaringer og problematikker inddrages”.

Sådan beskriver de studerende Casper Steinmann, og komplimenterer hans generelle humør, som udvises i og udenfor undervisningslokalet: ”Casper danner relation til de studerende, han er involveret med, og gør en dyd ud af at spørge ind til de studerendes projekter og færden. Casper vil samtidigt gerne fortælle om sine egne projekter, og os studerende får indtrykket af en ligeværdig samtale. Det er Caspers engagement og indstilling, som skaber en kultur af ro og arbejdslyst, som fremhæves, og derfor bør belønnes med titlen som Årets Underviser”.

Hvad betyder det for dig at modtage prisen som årets underviser?

- "Jeg er hamrende stolt! Og når prisen tilmed alene er baseret på de studerendes indstillinger og endelige stemmer, så bliver man jo bare virkelig glad. Jeg sætter selv en ære i at undervise og måske ikke gøre tingene helt, som man plejer – så det er fedt, at det bliver så godt modtaget, og så også efterfølgende anerkendt, at jeg ligefrem får en pris for det."

Hvad lægger du særligt vægt på i din undervisning?

- "Jeg prøver at gøre op med elementer af den traditionelle måde at bedrive universitetsundervisning på. Eksempelvis er den lange forelæsning byttet ud med korte videoer, man ser, inden undervisningen starter. Her spiller quizzer en stor rolle for, at man som studerende selv kan vurdere, om man er med, og jeg samtidig kan se, hvad jeg skal være opmærksom på. Ved at fjerne forelæsningerne fra timerne, bliver det hele brugt på regnetimer, diskussion og forståelse – selvfølgelig bakket op af flere quizzer, hvor man som studerende kan teste sig selv."

Fakta om prisen for årets underviser

I alle studienævn for heltidsuddannelser indstilles en kandidat til Årets Underviser ved det pågældende studienævn.

Studenterrepræsentanterne for de respektive semestre tager initiativ til at finde en kandidat og udarbejder en skriftlig indstilling. Studienævnet udpeger Årets Underviser på et møde i maj (eller ved denne tid). Indstillingerne sendes til studienævnssekretæren.

Indstillingerne skal begrundes i engagement og kvalitet i: